Getromboseerde aambei

Wat is een getromboseerde aambei?

Een getromboseerde aambei is een uitgerekt adertje bij de anus waarin een klein en ongevaarlijk bloedstolsel zit. Het adertje rekt uit, zwelt op en is hierdoor pijnlijk. Een getromboseerde aambei kan zich aan de binnen of aan de buitenkant van de anus bevinden. Soms ontstaan er meer bloedstolsels. Vaak zwelt ook het weefsel rondom de aambei op (oedeem) en soms stulpt het weefsel in de anus enigszins naar buiten.

De getromboseerde aambei voelt hard aan en de zwelling is meestal niet terug naar binnen te duwen. De pijn is vaak het hevigst in de eerste week nadat het is ontstaan en vooral tijdens het ontlasten, bij afvegen en bij zitten.

Klachten bij een getromboseerde aambei

Een getromboseerde aambei geeft de volgende klachten:

• Plotseling ontstane pijnlijke bult bij de anus
  • De bult is rood-paars of blauw gekleurd
  • De bult voelt vrij hard aan
  • Geen koorts

Oorzaken van een getromboseerde aambei

Een getromboseerde aambei ontstaat doordat een bloedstolsel een adertje bij de anus ‘afsluit’. Het adertje rekt uit en het weefsel rondom het adertje zwelt op. Het bloedstolsel kan ontstaan bij persen. Door de verhoogde druk stroomt het bloed tijdelijk minder goed door en daardoor stolt het bloed. Soms is de aanleiding voor het ontstaan van het bloedstolsel onduidelijk.  Een getromboseerde aambei is ongevaarlijk. Het bloedstolsel kan zich niet verspreiden naar een ander deel van het lichaam of elders in het lichaam schade aanrichten.

Wat kunt u zelf doen bij een getromboseerde aambei?

Hieronder leest u wat u zelf kunt doen bij om de klachten die optreden bij een getromboseerde aambei te verminderen.

Gezonde stoelgang

Zorg voor zachte ontlasting. Het is belangrijk dat uw ontlasting zacht is en bij voorkeur maar één of twee keer per dag komt. Door regelmatig te bewegen wordt de darmbeweging gestimuleerd en kunt u verstopping voorkomen. Als u veel zit of lang achter elkaar staat, is de kans op verstopping groter. Een vezelrijk dieet helpt de ontlasting zacht te houden omdat vezels water aantrekken. Laxeermiddelen maken de ontlasting dunner waardoor de ontlasting makkelijker naar buiten komt. Soms lukt het echter niet om alles in een keer kwijt te raken en moet u daardoor vaker dan één keer per dag ontlasten.

Bekijk ook onze informatiefilm over gezonde ontlasting:

Vezelrijke voeding

Vezels nemen vocht op en hierdoor blijft de ontlasting zacht en soepel. Groente, fruit en volkorenproducten bevatten veel vezels. Per dag heeft een volwassene 30 tot 50 gram voedingsvezels nodig. Daarnaast is 2 liter vocht per dag noodzakelijk voor het goed functioneren van de darmen.

Om te berekenen hoeveel vezels u per dag eet, kunt u deze vezeltest doen: Vezeltest

Bekijk onze informatiefilm met adviezen over vezelrijke voeding:

Gezond toiletgedrag

• Ga alleen bij aandrang naar het toilet en pers niet als u geen aandrang heeft.
  • Neem een juiste WC houding aan: ga ontspannen zitten met een licht gebogen rug en uw voeten op een voetenbankje. Hierdoor zijn uw knieën hoger dan uw heupen en heeft de endeldarm de juiste positie waardoor het ontlasten makkelijker is.
  • Neem de tijd, maar blijf niet te lang zitten (maximaal 5 minuten).
  • Zorg ervoor dat uw kleding nergens knelt. Ook niet bij uw knieën of enkels.
  • Ontspan uw buikspieren en zet uw buik uit als u inademt.
  • Trek de kringspier en bekkenbodemspier niet aan tijdens de ontlasting.
  • Merkt u dat het ontlasten moeilijk gaat? Ga dan niet hard persen, maar adem rustig. Komt de ontlasting dan nog niet? Sta dan op en ga wat anders doen. Ga pas opnieuw naar de wc als u duidelijke aandrang voelt.
  • Heeft u na het ontlasten het gevoel alsof er iets is achtergebleven? Ga dan niet hard persen. Sta op en beweeg. Wacht tot u opnieuw duidelijk aandrang voelt. Ga dan opnieuw op de WC zitten.

Bekijk ook onze informatiefilm over de juiste WC houding:

Pijnstilling

We raden aan om pijn te behandelen met pijnstillers. U kunt de pijnstillende zalf ‘lidocaïne vaseline crème’ gebruiken of pijnstillende medicijnen slikken. Pijnstiller werken beter als ze op vaste tijden wordt ingenomen. Op deze manier is er namelijk continu dezelfde concentratie pijnstilling in uw bloed aanwezig. Paracetamol is een basis pijnstiller. U mag maximaal 4 gram paracetamol per 24 uur innemen dus iedere 6 uur 2 tabletten van 500 mg. Indien u ondanks de paracetamol nog steeds pijnklachten heeft, kunt u ook ibuprofen 400 mg innemen. U mag maximaal 1200 mg ibuprofen per 24 uur innemen, dus iedere 8 uur 1 tablet van 400 mg. Wanneer u maagklachten krijgt, is het verstandig tevens een maagbeschermer in te nemen.

Onderzoek en diagnose bij een getromboseerde aambei

Vaak is de diagnose met zekerheid te stellen door het uitwendige deel van de anus te bekijken. Verder onderzoek is meestal niet nodig. Als een getromboseerde aambei regelmatig terugkomt, is het raadzaam om verder onderzoek te doen. Deze aandoening kan ook ontstaan bij een te gespannen bekkenbodemspier of sluitspier.

Behandelen van een getromboseerde aambei

• Een getromboseerde aambei geneest meestal vanzelf. Het bloedstolsel verdwijnt dan binnen een aantal weken. De pijn is meestal de eerste week na het ontstaan van de getromboseerde aambei het ergste.
  • Trombectomie. Indien de getromboseerde aambei groot is (>1 cm) en heel pijnlijk, is het zinvol om binnen 1 week na het ontstaan het bloedstolsel chirurgisch weg te halen. De operatie, een trombectomie, wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. Zie ook onze patiëntenfolder: Trombectomie

Als er veel zwelling is, kan antibiotica zinvol zijn. Ook zijn er aanwijzingen dat flavonoïden de klachten verminderen en het herstel bevorderen.

Mogelijke complicaties van een getromboseerde aambei

Soms springt de aambei door de druk van het bloedstolsel open. Er kan dan plotseling sprake zijn van bloedverlies. Dit gaat meestal vanzelf over. Als de pijn hevig is of langdurig aanhoudt, kan dit verkramping van de sluitspier veroorzaken, die op zichzelf ook pijn veroorzaakt of de pijn in stand kan houden. In enkele gevallen blijft een huidflapje over als het bloedstolsel is opgelost.