Anale fissuur vaak goed te behandelen met bekkenfysiotherapie

Anale pijn door een chronische anale fissuur blijft vaak bestaan door een bekkenbodemdysfunctie en is dan goed te behandelen met bekkenfysiotherapie!

“Bridging the gap, pelvic floor physical therapy in the treatment of chronic anal fissure” is de titel van het proefschrift van bekkenfysiotherapeute en bewegingswetenschapper Danielle van Reijn-Baggen dat zij gisteren met verve verdedigde aan de Universiteit Leiden. Zij voerde samen met ons onderzoek uit onder 140 patiënten en zij werd begeleid door Ingrid Han-Geurts, een van onze chirurgen en Henk Elzevier en @Rob Pelzer van het Leiden University Medical Center.

Zij toonde aan dat een scheurtje of kloof in de anus die langer dan zes weken bestaat (chronische #analefissuur) en een zeer pijnlijke aandoening is die ruim 2 op de 1000 Nederlanders treft, goed te behandelen is met #bekkenfysiotherapie. Met dank aan alle patiënten die aan dit onderzoek mee wilden werken!

Van Reijn: ,,Bij de eerste groep zagen we vermindering van klachten en toename op de kwaliteit van leven. Dat werd duidelijk door de verlaging van de spanning die werd gemeten met een meetinstrument (elektromyografie MAPLe®), het verbeteren van de pijnscore, verbetering van het #persgedrag en door genezing van de fissuur. Bij de meeste patiënten uit deze groep was het effect blijvend.
,,De groep die later begon met bekkenfysiotherapie verbeterde eveneens na behandeling. Na één jaar bleven deze positieve effecten aanwezig bij de meeste patiënten. Bekkenbodemdysfuncties kunnen een onderliggende oorzaak zijn voor het niet optimaal genezen van een fissuur. Bekkenfysiotherapie kan de kloof dichten tussen de huidige conservatieve behandelingen en een chirurgische ingreep. Ik pleit dan ook voor implementatie van deze behandeling in de bestaande richtlijnen.”

We zijn enorm trots op Danielle van Reijn-Baggen dat zij dit arbeidsintensieve onderzoek tot een prachtig einde heeft gebracht en tijdens het proces zoveel collega’s heeft kunnen meenemen waardoor de implementatie van deze resultaten in de praktijk gerealiseerd kan worden.

Via deze link is het proefschrift binnenkort online beschikbaar.